Még kilencvenöt őszén elkezdtem a családlátogatásokat Bákóban, persze elsőként Péter Imre bácsihoz mentem el, a gondnokhoz, aki igen régóta ette a moldvaiak kenyerét középlaki református létére. Nem volt pardon, valami búvárborral (amelyik néha fel kell jöjjön a felszínre, lemerülés után) meg kellett igyam vele a pertut, mert minden pappal ő pertus viszonyban volt, s különben is, hogy képzelem?
Még kilencvenöt őszén elkezdtem a családlátogatásokat Bákóban, persze elsőként Péter Imre bácsihoz mentem el, a gondnokhoz, aki igen régóta ette a moldvaiak kenyerét középlaki református létére. Nem volt pardon, valami búvárborral (amelyik néha fel kell jöjjön a felszínre, lemerülés után) meg kellett igyam vele a pertut, mert minden pappal ő pertus viszonyban volt, s különben is, hogy képzelem?
Szó esett a nem kis számú elődeimről (elég gyakran váltották egymást, a Bacovia utcai imaház csak abban hasonlított a Farkas-utcai templomhoz, hogy szintén nem volt harangja), aztán lecövekelt Viski Sándor Bélánál, aki szerinte egyedüliként szekus volt. Meghökkenve kérdeztem, hogy miből jött rá? Igen alapos magyarázatot hallhattam a vén meggyfa alatt: akkoriban minden reformátust figyeltetett a szeku, papot, hívet beleértve. Egyik nap elment hozzá Viski Béla családlátogatni. Az oldalán egy "harcászati" színű táska volt (bizonnyal a békazöld gázmaszkostáska), amit le sem tett, hanem időközönként rá-rácsapott. Na abban volt a lehallgató. Amikor ráütött egyszer: bekapcsolta, ha mégegyszer, kikapcsolta. Megkérdeztem: láttad, lebukott? Nem, mondja, hanem miután elment Béla, félóra múlva megjelent egy szekus és megkérdezte, hogy ugye itt volt Viski, és hova ment el? Ekkor jött a leleplező okfejtés: "László, ha nem lett volna besúgó, szekus Viski Sándor Béla, akkor a szekus honnan tudta volna, hogy nálam járt???!!!" Na? Ugye? Vagy mégsem?