Ma reggel rápillantottam a Discovery-n egy robotos műsorra, azt taglalták, hogy mennyi energiába meg időbe, valamint okosságba tellett, hogy megalkossák a lépegető robotot, ami tud egyensúlyt tartani meg lépcsőn is menni. A pénzről nem beszéltek, de sejtem, hogy hét számjegyű az összeg és nem szomáliai schillingben. Jaj be jó, hogy van lépegető meg focizó robotunk!
Ma reggel rápillantottam a Discovery-n egy robotos műsorra, azt taglalták, hogy mennyi energiába meg időbe, valamint okosságba tellett, hogy megalkossák a lépegető robotot, ami tud egyensúlyt tartani meg lépcsőn is menni. A pénzről nem beszéltek, de sejtem, hogy hét számjegyű az összeg és nem szomáliai schillingben. Jaj be jó, hogy van lépegető meg focizó robotunk!
Kérdem tisztelettel mennyi időbe meg milliárd dollárba kerül majd az, ha lesz humanoid napszámosunk és futballistánk? És akkor szebb és jobb lesz a világ? Sokszázmillió embernek nincs munkája (na jó, éppenséggel lenne, de ez egy más tál tészta), errefel majd jön a robot-szobalány, vagy bébicsősz és az majd takarít és a gyerekre vigyáz. Guminőfeneket fog csipdesni a méltóságos (bankár, báró, ipar- vagy sajtómágnás) úr? A műgyerekpásztorral nem lehet megcsalni az asszonyt még akkor sem, ha úgy fog kinézni, mint Michelle Pfeifer.
Vagy arra is képes lesz? Na arra befizetek! A robotfocicsapat mikor fogja legyőzni az Ácsi Milánt? És ha sikerül is nekik, akkor kik lesznek a drukkereik? A robotasztalosok? Lesz nekik pénzük meccsjegyre és vandálkodásra? Ki lesz a szponzoruk? A villamos művek? Robotmacska fog dorombolni a nagymamának és géphalak lesznek az akváriumban? Motoros pásztor fogja terelgetni a juhokat? A robotzsaru valós "személy" lesz, és robotkutyával fogja keresni a metamfetamint? (Na megnézném házkutatás rendjén a külvárosokban hogyan vernék ki a biztosítékát és miként végezné pályafutását a színesfémfeldolgozóban...)
Robotautó. Már jó úton vagyunk. Önmagától beparkoló, holttérfigyelő, sávelhagyásfigyelmeztető, radaros tempomat, fékasszisztens, kanyarfény, felnyíló csomagtérfedél, stb. A következő állomáspontok: lefulladásriasztó, automata rángatásüzemmód, belsősávbantötymörgő rendszer, handsfree kormány (lehessen szempillát festeni, meg telefonálgatni nyugodtan), kanyarfék (önmagától fékez a legenyhébb kanyar észlelésekor, ha kell, ha nem), esküvői és dugódudaüzemmód, hülyegyerekindítóüzemmód (padlógázas, gumifüstölős startolás), talpmasszírozó pedálok, kezdővezetőasszisztens (gőzelszívó, izzadásgátló klímával és deodorizáló ülésekkel, nemcsak a vezetőnek, esetleg üléshuzatmosó berendezés). Mindezeket csak azért fejlesztenék ki, hogy a gép a legjobban utánozza az emberi cselekvéseket és szolgálja ki a legmesszemenőbb igényeket.
Nem tudom ti hogy vagytok vele, de én szeretek vezetni. Tudok kipörgésgátló nélkül is elindulni és blokkolásgátló nélkül is fékezni. Szeretek gyorsítani (na nem üveghangig), motorfékezni, és tudom, hogy merre csavarjam a kormányt, ha megcsúszik az autó. Fel tudom fújni a gumikat és kereket is tudok cserélni és nemcsak. Engem megtanítottak parkolni és nem ragaszkodok a rengeteg automatához. Nekem ne villogjon semmiféle nyíl, ha föl- vagy le kell váltani és főleg ne kapcsolgasson összevissza helyettem semmi robot. A kéziféket szeretem behúzni mechanikusan (akár megfordulás esetén is) és ne végezze helyettem villanymotor egy kis hülye gomb megnyomására. Ne bimbammoljon egy süket számítógép, mert az anyósülésre tettem egy táskát és nincs bekötve az öv. Telezsúfolják egy csomó fölösleges és haszontalan kényelmi extrával az autókat és csodálkoznak, hogy hanyatlik a piac, mert alig párezer ember engedheti meg magának a magas árakat. Beleölnek a kutatásokba milliárd dollárokat (soha ki nem használható teljesítmény, programozott kipufogóhangzás, állítható vagy hűthető kesztyűtartó - ki a fenének kell jéghideg kesztyű???), ahelyett, hogy a fogyasztás lenne végre kevesebb. Érdekes minden modellfrissítés során az utód 10%-al kevesebbet fogyaszt az elődjénél. Legalábbis a marketingszöveg szerint, mert ha igaz lenne, akkor már 5 éve benzint kellene termeljenek a motorok.
S így haladunk a szép új világ felé.